ارور موبایل

نحوه هواگیری باک بنزین پراید و توصیه‌های ایمنی

بنزین فراریت بالایی دارد به‌طوری که اگر فضای آزاد داشته باشد سریعا تغییر فاز داده و از مایع به گاز تبدیل می‌شود. اگر بنزین ناخالص باشد راه خروج گاز از باک خودرو را مسدود می‌کند و به اصطلاح باک بنزین باید هواگیری شود. در این مطلب به نحوه هواگیری باک بنزین پراید و نکات ایمنی مربوط به آن می‌پردازیم. این مطلب را از دست ندهید.

علت هوا گرفتن باک بنزین چیست؟

روی سطح باک، منفذ‌هایی برای خروج گاز‌ها وجود دارد تا از تجمع گاز در باک بنزین جلوگیری کند، اما گاهی این راه خروج بسته می‌شود و از خروج گاز جلوگیری می‌کند که باعث تجمع گاز درون باک بنزین می‌شود و خطرات احتمالی بوجود می‌آورد. از دلایل تجمع گاز درون باک بنزین و خارج نشدن گاز درون باک، ناخالصی بنزین است. زمانی که بنزین ناخالص باشد گاز ناخالص راه خروج گاز را بسته و مانع از خالی شدن فشار گاز حاصل از تبخیر بنزین درون باک می‌شود.!

آیا نشانگری برای تجمع گاز در باک وجود دارد؟

خیر! نشانگر خاصی که صرفا برای نمایش گاز درون باک تعبیه شده باشد وجود ندارد. اما می‌توان نشانه‌هایی را بررسی کرد.

اگر باک خودرو خالی از بنزین باشد یا آمپر آن بنزین کمی را نشان دهد (در صورت خراب نبودن آمپر بنزین) و هنگام بنزین زدن در جایگاه سوخت، بنزین به اصطلاح پس زده شود یا از درون باک بیرون بریزد و باک خالی باشد، به این معنا است که باک خودرو هوا گرفته است و باید هواگیری انجام شود.
همچنین زمانی که خودرو ریپ می‌زند و درست کار نمی‌کند ممکن است گاز وارد محفظه احتراق شده باشد که به دلیل تجمع گاز درون باک بنزین است.!
دلیل دیگر بر تجمع گاز درون باک، بوی بنزین در اتاق خودرو است./

در ادامه با نحوه هواگیری باک بنزین پراید و نکات ایمنی آن آشنا می‌شویم.

نحوه هواگیری باک بنزین پراید

زمانی که بنزین از باک خودرو پس زده شد به این معناست که به هواگیری نیاز دارد و روش هواگیری آن به این صورت می‌باشد که در وهله اول باید خودرو به تعمیرگاه برده شود تا توسط متخصص آن رفع نقص شود.. در صورتی که تعمیرگاه در دسترس نباشد باید عمل سوخت گیری را انجام داد با این تفاوت که این عمل مدت زمان بیشتری نسبت به حالت عادی نیاز دارد.

این روش به این صورت است که زمانی که بنزین پس زده شد و بیرون ریخت عمل سوخت گیری را متوقف کرده و مدتی صبر می‌کنیم تا بنزین در باک جای‌گیر شود و هوای موجود را به خارج هدایت کند. این عمل را تا زمانی ادامه می‌دهیم که باک تقریبا پر شود؛ اما نباید کاملا پر شود تا فشار زیاد باعث انفجار مخزن گردد!

زمانی که باک خودرو خالی شد، این عمل هواگیری باید چندین مرتبه انجام گیرد تا کاملا هواگیری شود.!

اما اگر با این عمل هواگیری نشد و باز هم هنگام سوخت‌گیری بنزین پس زده شد؛ باید حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید تا راه‌های خروج گاز از باک خودرو تعمیر یا تعویض شود.!

توصیه‌های ایمنی هنگام هواگیری باک بنزین پراید

هنگام سوخت گیری یا هواگیری خودرو، خودرو حتما باید خاموش باشد.
در جایگاه‌های سوخت هرگز و به هیچ وجه نباید عامل آتش زا (مانند سیگار، فندک و کبریت) استفاده کرد.
هنگام سوخت گیری نباید به داخل خودرو بازگشت. اگر دست یا لباس هنگام سوخت گیری با بنزین آغشته شده باشد، هنگام تماس با وسایل داخل خودرو می‌تواند باعث جرقه و ایجاد آتش شود.
دقت کنید بنزین روی زمین ریخته نشود. این نکته به دلیل صرفه جویی در مصرف سوخت نیست، بلکه به این دلیل است که اگر راننده‌ای با بی احتیاطی ترمز بگیرد، ترمز کردن ناگهانی روی آسفالت باعث گرمای شدید و ایجاد جرقه می‌شود و اگر بنزین در آن نقطه ریخته شده باشد منجر به آتش سوزی و خسارت‌های جبران ناپذیر شود.

جمع بندی

در آخر باید به این نکته توجه کرد که باک خودرو نباید هرگز کاملا پر شود و همچنین بنزین منبع تغذیه خودروست و، چون از سالم بودن بنزین مطمئن نیستیم باید هر چند مدت فیلتر بنزین تعویض و لوله‌های خروج گاز از باک حتما چک شود تا از خطر و مشکلات احتمالی جلوگیری کنیم. در پایان پیشنهاد می‌کنیم مقالات علت بالا رفتن آمپر آب؛ راه‌حل و پیشگیری از آن و علت جوش آوردن ماشین و چگونگی حل این مشکل را نیز در ستاره مطالعه کنید.

منبع: ستاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تعمیرات موبایل

توجه نمایید در صورتی که ایمیل تایید در پوشه index نبود به پوشه spam مراجعه نمایید و ایمیل خود را تایید نمایید.

تعمیرات موبایل