ارور موبایل

نحوه استفاده از مولتی متر دیجیتال

مولتی متر دیجیتال یک ابزار فوق العاده کاربردی برای اندازه گیری سریع ولتاژ، مقاومت، تداوم و جریان در بسیاری از انواع مدارهای الکتریکی است. استفاده از مولتی متر دیجیتال واقعاً آسان است وقتی متوجه شدید که نمادهای مختلف روی صفحه نشانگر چیست. به زودی، شما انواع وسایل الکترونیکی را با مولتی متر دیجیتال خود آزمایش خواهید کرد.

 

اندازه گیری ولتاژ

 

سرنخ های تست را به ترمینال های COM و V وصل کنید. همیشه سرنخ تست مشکی را به ترمینالی که “COM” برای “Common” برچسب گذاری شده است وصل کنید. همیشه سرنخ تست قرمز را به ترمینال با برچسب “V” برای “ولتاژ” وصل کنید، زیرا این همان چیزی است که شما در حال آزمایش هستید.

هر دو ولتاژ AC و DC با استفاده از سیم های تست در این تنظیم اندازه گیری می شوند.

 

نحوه استفاده از مولتی متر دیجیتال

 

صفحه کلید را روی تنظیم ولتاژ برای ولتاژ AC یا DC ببرید. اگر در حال اندازه گیری ولتاژ متناوب هستید، شماره گیر را روی V~ یا V با علامت موج در کنار آن قرار دهید. برای اندازه گیری ولتاژ DC، شماره گیر را روی V⎓ یا V با یک خط افقی در کنار آن قرار دهید.

ولتاژ AC یا جریان متناوب برای اندازه گیری چیزهایی که ممکن است در اطراف خانه پیدا کنید، مانند پریزهای دیواری، مایکروویو، و سایر لوازم الکتریکی خانگی استفاده می شود.

ولتاژ DC یا جریان مستقیم بیشتر برای اندازه گیری باتری ها استفاده می شود. ولتاژ DC همچنین در اتومبیل ها و بسیاری از لوازم الکترونیکی کوچک استفاده می شود.

 

 

نحوه استفاده از مولتی متر دیجیتال

 

محدوده ولتاژ را روی ولتاژی بالاتر از حد انتظار تنظیم کنید. اگر محدوده ولتاژ را خیلی پایین تنظیم کنید، قرائت دقیقی دریافت نخواهید کرد. به اعداد روی صفحه نگاه کنید و تنظیمی را انتخاب کنید که به ولتاژ مورد انتظار چیزی که اندازه‌گیری می‌کنید نزدیک‌ترین باشد، در حالی که همچنان بالاتر از آن ولتاژ است.

برای مثال، اگر باتری 12 ولتی را اندازه می‌گیرید و روی مولتی‌متر تنظیمات 2 ولت و 20 ولت وجود دارد، شماره‌گیر را روی 20 ولت قرار دهید.

اگر ولتاژ مطالبی را که می خوانید نمی دانید، کافی است مولتی متر را روی بالاترین درجه ولتاژ خود تنظیم کنید.

 

نحوه استفاده از مولتی متر دیجیتال

 

پروب ها را به دو طرف بار یا منبع تغذیه لمس کنید. برای مثال، نوک کاوشگر مشکی را روی سیم منفی باتری یا سمت راست پریز دیواری قرار دهید. برای مثال، کاوشگر قرمز رنگ را در انتهای مثبت باتری یا در سمت مثبت پریز دیواری قرار دهید.

اگر مطمئن نیستید که کدام انتهای مثبت و کدام یک منفی است، سعی کنید یک کاوشگر در هر انتها قرار دهید و ببینید مولتی متر چه می گوید. اگر عدد منفی را نشان می دهد، مثبت و منفی شما عوض می شوند.

برای جلوگیری از شوک، انگشتان خود را از نوک کاوشگرها دور نگه دارید وقتی آنها را نزدیک پریز دیواری قرار می دهید.

از تماس پروب ها با یکدیگر جلوگیری کنید یا ممکن است یک اتصال کوتاه ایجاد کنید و احتمالاً باعث آتش سوزی الکتریکی شوید.

همیشه پروب ها را با دسته های رنگی که برای جلوگیری از ضربه عایق هستند، نگه دارید

 

نحوه استفاده از مولتی متر دیجیتال

 

ولتاژ روی صفحه نمایش مولتی متر را بخوانید. هنگامی که کاوشگرهای شما به سرنخ های مثبت و منفی وصل شدند، یک قرائت روی مولتی متر دریافت می کنید که ولتاژ چیزی را که در حال آزمایش هستید به شما می گوید. به صفحه دیجیتال نگاه کنید تا خواندن را بیابید و در صورت تمایل از آن یادداشت کنید.

نگاه کردن به قرائت به شما می گوید که آیا ولتاژی که اندازه گیری می کنید متوسط است یا خیر. به عنوان مثال، اگر پریز دیواری را اندازه بگیرید و مولتی متر 100 ولت را نشان دهد، این مقدار کمتر از میانگین 120 ولت است و به شما اطلاع می دهد که ولتاژ این پریز دیواری پایین است.

اگر در حال بررسی ولتاژ یک باتری 12 ولتی جدید هستید، ولتاژ باید حدود 12 ولت باشد. اگر پایین تر باشد یا اصلاً خواندن وجود نداشته باشد، باتری کم یا مرده است.

 

جریان آزمایشی

 

جریان آزمایشی

 

سیم های تست را به COM و A یا mA وصل کنید و شماره گیری را روی آمپر قرار دهید. دوشاخه سیاه را در ترمینال COM قرار دهید. دوشاخه قرمز را در آمپر یا میلی آمپر قرار دهید که با A یا mA برچسب گذاری شده است، بسته به آمپر جریانی که در حال اندازه گیری آن هستید. تنظیمات آمپر را پیدا کنید و صفحه مولتی متر را روی آن بچرخانید.

مولتی متر شما احتمالاً دو ترمینال برای آمپر دارد: 1 برای جریان تا 10 آمپر (10 آمپر) و 1 ترمینال که تقریباً 300 میلی آمپر (300 میلی آمپر) است. اگر از محدوده آمپری که اندازه گیری می کنید مطمئن نیستید، دوشاخه قرمز رنگ خود را در ترمینال آمپر قرار دهید.

در صورت لزوم، همیشه می توانید برای خواندن دقیق تر به میلی آمپر تغییر دهید.

برخی از مولتی مترها دو As دارند، 1 برای جریان متناوب (برای برق خانگی استفاده می شود و با علامت موج نشان داده می شود) و 1 برای جریان مستقیم (در باتری ها و سیم ها استفاده می شود و با یک خط افقی با یک خط نقطه چین نشان داده می شود). جریان مستقیم 1 است که بیشترین استفاده را برای این خواندن دارد.

 

نحوه استفاده از مولتی متر دیجیتال

 

یک مدار را با جدا کردن 1 سیم از آن قطع کنید. این به شما امکان می دهد از مولتی متر خود به عنوان آمپرمتر برای تکمیل مدار و اندازه گیری جریان استفاده کنید. یک سیم را از پایانه هایی که در یک طرف مدار به آن وصل شده است جدا کنید یا از آن جدا کنید و سیم دیگر را به پایانه های آن متصل کنید.

مهم نیست که کدام طرف مدار را قطع کنید. نکته فقط ایجاد فضایی برای اتصال مولتی متر به مدار است تا بتواند به عنوان آمپرمتر عمل کند و به شما بگوید چه مقدار جریان از مدار می گذرد.

“پیوند در مولتی متر” به این معنی است که شما مولتی متر را به جریانی که مستقیماً از سیم ها عبور می کند وصل می کنید.

 

نحوه استفاده از مولتی متر دیجیتال

 

لیدهای مولتی متر را به پایانه های آزاد لمس کنید و جریان را بخوانید. 1 پروب را به هر یک از پایانه هایی که سیم را از آن جدا کرده اید وصل کنید تا به مدار متصل شود. برای تعیین میزان جریان از مدار، صفحه را بخوانید.

فرقی نمی کند که کدام کاوشگر را به کدام سمت مدار لمس می کنید. مولتی متر شما در هر صورت به شما مقداری را می دهد.

شما می توانید با قرار دادن مولتی متر خود در بخش های مختلف مدارهای الکتریکی، عیب یابی کنید. اگر 1 بخش مقدار جریان کمتری را به شما می دهد، ممکن است به این معنی باشد که سیم بدی وجود دارد که جریان الکتریکی را مهار می کند.

اگر در ابتدا آمپرها را تست می‌کنید و خوانش واقعاً پایینی دارید، مثلاً 1، برای دریافت خواندن دقیق‌تر، به آزمایش میلی‌آمپر بروید.

 

اندازه گیری مقاومت

 

نحوه استفاده از مولتی متر دیجیتال

 

سرب تست سیاه رنگ را در COM و سرب تست قرمز را در ترمینال Ω وارد کنید. دوشاخه سرنخ تست مشکی را به ترمینال COM بچسبانید. دوشاخه سرب تست قرمز به ترمینالی با برچسب Ω می رود، که نماد اهم است، واحدی که مقاومت در آن اندازه گیری می شود.

علامت Ω احتمالاً با علامت V مرتبط است، به این معنی که ترمینال برای اندازه گیری اهم و ولتاژ یکسان است.

 

نحوه استفاده از مولتی متر دیجیتال

 

صفحه را روی یک عدد در مقیاس مقاومت مولتی متر تنظیم کنید. به دنبال نماد Ω در ناحیه شماره گیری مولتی متر خود بگردید. صفحه را به عددی نزدیک به مقاومت مورد انتظار در این بخش بچرخانید. اگر مطمئن نیستید که مقاومت مورد انتظار چقدر است، آن را روی یک عدد در بالای مقیاس قرار دهید. شما می توانید آن را همانطور که اندازه می گیرید تنظیم کنید تا زمانی که قرائت دقیقی بدست آورید.

 

مقاومت مخالفت با جریان در مدار الکتریکی است. مواد رسانا مانند فلز مقاومت کمی دارند در حالی که مواد غیر رسانا مانند چوب مقاومت بالایی دارند.
به عنوان مثال، اگر مقاومت یک سیم را اندازه می‌گیرید، صفحه را روی 0 تنظیم کنید. می‌توانید مقاومت مورد انتظار برای قطعات الکتریکی مختلف را به صورت آنلاین یا در دفترچه راهنمای مالک جستجو کنید.

مقادیر Ω در مولتی متر شما بسته به نوع خاصی از مولتی متر شما می تواند از 200 تا 2 میلیون اهم متغیر باشد.

 

نحوه استفاده از مولتی متر دیجیتال

 

پروب ها را روی مقاومت قرار دهید و مقاومت را بخوانید. نوک پروب ها را روی هر انتهای مقاومت لمس کنید. به صفحه دیجیتال مولتی متر نگاه کنید تا قرائت را ببینید که میزان مقاومت را بر حسب اهم به شما می گوید.

اگر مولتی متر شما فقط “1” را می خواند، ممکن است لازم باشد مقدار اهم اندازه گیری شده را با چرخاندن چرخش افزایش دهید تا خواندن شما دقیق تر باشد.
در صورت نیاز، خوانده شده را یادداشت کنید و واحد صحیح را یادداشت کنید.

 

تداوم تست

 

نحوه استفاده از مولتی متر دیجیتال

 

 

باتری ها را از دستگاهی که می خواهید آزمایش کنید جدا کنید یا خارج کنید. اگر دستگاه هنوز روشن است، نمی‌توانید تداوم را آزمایش کنید. قبل از ادامه، مطمئن شوید که از همه منابع برق جدا شده است.

گزینه تداوم در مولتی متر شما برای آزمایش اینکه آیا سیم ها هنوز کار می کنند یا خیر است. اگر مطمئن نیستید که آیا سیم یا سیم خاصی هنوز اتصال خوبی دارد، می‌توانید با اندازه‌گیری پیوستگی آن را آزمایش کنید. این اتصال بین دو نقطه در یک مدار را آزمایش می کند.

پیوستگی وجود یک مسیر کامل جریان الکتریکی است. به عنوان مثال، یک سیم برق کاملاً جدید باید پیوستگی کامل داشته باشد. با این حال، اگر فرسوده یا شکسته باشد، تداوم ندارد زیرا برق نمی تواند از آن عبور کند.

این یک راه خوب برای بررسی اینکه آیا کابل ها از داخل شکسته شده اند یا خیر است.

 

نحوه استفاده از مولتی متر دیجیتال

 

سیم های کاوشگر را به مولتی متر وصل کنید و صفحه را روی حالت تداوم تنظیم کنید. دوشاخه قرمز رنگ را در ترمینالی با برچسب V، Ω یا با علامت تداوم، که شبیه یک موج صوتی است، قرار دهید. دوشاخه سیاه را در ترمینال COM قرار دهید. صفحه را روی تصویری بچرخانید که شبیه یک موج صوتی است.

یک موج صوتی مانند یک سری نمادهای بزرگتر “)” به نظر می رسد.

به جای داشتن محدوده ای از اعداد در ناحیه خود، گزینه تداوم فقط 1 موج صوتی را نشان می دهد. چرخش را بچرخانید تا زمانی که مستقیماً به سمت موج صوتی تداوم اشاره کند تا مطمئن شوید که در تنظیم درست است.

 

نحوه استفاده از مولتی متر دیجیتال

 

پروب ها را به انتهای قطعه ای که در حال آزمایش هستید وصل کنید. کاوشگر مشکی را در یک انتهای قطعه و پروب قرمز را در سمت دیگر قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که پروب ها هر دو انتهای آن را به طور همزمان لمس می کنند تا مولتی متر به درستی کار کند.

  • برای آزمایش تداوم، لازم نیست قطعه از مدار جدا شود.
  • مهم نیست که کدام پروب را روی کدام انتهای قطعه قرار دهید.
  • نمونه‌هایی از قطعاتی که می‌توانید تداوم آنها را آزمایش کنید، سیم‌ها، کلیدها، فیوزها و هادی‌ها هستند.
  • برای تست تداوم باید دو انتهای رسانا را لمس کنید. به عنوان مثال، پروب ها را به دو سر برهنه یک سیم لمس کنید.

 

نحوه استفاده از مولتی متر دیجیتال

 

به یک بوق گوش دهید تا نشان دهد که یک اتصال قوی وجود دارد. به محض اینکه دو کاوشگر انتهای سیم را لمس کردند، اگر سیم به خوبی کار می کند باید صدای بوق را بشنوید. اگر صدای بوق را نمی شنوید، به این معنی است که شما یک اتصال کوتاه در سیم دارید.

اگر سیم بریده یا سوخته دارید، ممکن است سیم شما کوتاه باشد.

بوق به شما می گوید که تقریباً هیچ مقاومتی بین این دو نقطه وجود ندارد.

تعمیرات موبایل

توجه نمایید در صورتی که ایمیل تایید در پوشه index نبود به پوشه spam مراجعه نمایید و ایمیل خود را تایید نمایید.

تعمیرات موبایل