ارور موبایل
چگونه به جریمه اشتباه رانندگی اعتراض کنیم

چگونه به جریمه اشتباه رانندگی اعتراض کنیم

انتشار اخبار کذب در مورد جرائم راهنمایی و رانندگی و بازنشر آن در فضای مجازی مدت‌هاست که انجام می‌شود و هرازگاهی نیز پلیس یا نهادهای دیگر مجبور به رد آن می‌شوند. این موضوع از زمان اجرای محدودیت‌های ترافیکی مربوط به کرونا افزایش هم داشته و به دفعات اخباری منتشر شده که صحت آن نه تنها مورد تایید قرار نگرفته بلکه کذب هم بوده است. یکی از این موارد انتشار پیامی با موضوع «تماس با سامانه ۱۱۰ در صورت دریافت پیامک جریمه اشتباهی» است!

ماجرای این پیام مربوط به حدود سه ماه پیش است، پیامی که در آن گفته شده بود:‌ «به علت دستکاری پلاک خودرو توسط عده‌ای از صاحبان خودرو، ممکن است خودروی شما شامل جریمه‌ای شود که روحتان هم از وقوع آن خبر نداشته باشد. لذا هر وقت برای شما پیامک از پلیس راه یا راهنمایی رانندگی آمد که شماره پلاک خودروی شما مثلا در شهر شیراز یک میلیون تومان جریمه شده در حالی که شما به شیراز نرفتید زود به ۱۱۰ زنگ بزنید تا صورت‌جلسه کنند. چون اگر پلیس ۱۱۰ صورت‌جلسه نکند. جریمه شامل حال شما خواهد شد. این یک قانون جدید است و اکثرا رانندگان از آن خبر ندارند.»

طی این مدت گرچه چندین بار این موضوع از سوی پلیس مورد تکذیب واقع شده، اما همچنان این پیام در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و علاوه بر آن منجر به تماس برخی از افراد با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ نیز شده است. سامانه‌ای که همان‌طور که از نامش پیداست ارائه خدمات و فوریت‌های پلیسی است و مواردی چون رسیدگی به جرائم رانندگی جزو وظایف و ماموریت‌هایش نیست.

واکنش پلیس: ‌به این پیام‌ها توجه نکنید

در همین راستا، سرهنگ عین‌الله جهانی معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا به این موضوع واکنش نشان داد و گفت:‌ این پیام و پیام‌های مشابه آن کذب است و شهروندان نباید به آن توجه کنند. اساسا اگر هر نوع تغییری از قانون و مقررات ایجاد شده یا بنا باشد پلیس طرح جدیدی را اجرا کند، این موضوع حتما قبل از انتشار در شبکه‌های اجتماعی در رسانه‌های رسمی و از سوی فرماندهان پلیس اطلاع‌رسانی خواهد شد. لذا از شهروندان می‌خواهم که به چنین مواردی توجه نکنند.

او درباره پیامک‌های جریمه اشتباهی نیز گفت:‌ یک نکته مهم وجود دارد که بارها گفته شده و اینکه پیامک جریمه شامل شناسه قبض و پرداخت است و در واقع اگر پیامکی برای رانندگان ارسال شده و فاقد این مشخصات بود، طبیعی است که جریمه نشده‌اند. ضمن اینکه جهت اطمینان می‌توان به سامانه پرداخت آنلاین جرائم در سایت راهور ۱۲۰ نیز مراجعه کرده و استعلام خلافی و جرائم خود را با جزئیات دریافت کنند/

جهانی درباره اینکه اگر پلاکی دستکاری شود، آیا احتمال صدور جریمه برای فردی دیگر وجود دارد یا خیر اظهار کرد:‌ زمانی که دوربینی پلاک یک خودرو را ثبت می‌کند، جریمه بلافاصله اعمال نمی‌شود. بلکه این موضوع مورد بررسی قرار گرفته و شماره پلاک با نوع خودرو و… تطبیق داده می‌شود. مثلا اگر راننده یک پراید مشکی پلاکش خودرو را دستکاری کند، شماره پلاک دستکاری شده که در سامانه نیز ثبت شده مورد بررسی قرار گرفته و ممکن است ماموران متوجه شوند که این پلاک برای یک سمند سفید رنگ است و طبیعی است که در این شرایط جریمه‌ای هم برای پلاک جعلی صادر نمی‌شود، اما قطعا با فردی که اقدام به دستکاری و مخدوش کردن پلاک کرده باشد، برخورد خواهد شد!

چطور می‌توان به جریمه‌های اشتباه اعتراض کرد؟

معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا ادامه داد:‌ اما اگر به هر دلیلی فردی به جریمه رانندگی که برای پلاک خودرویش صادر شده معترض باشد، می‌تواند برابر ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی به همراه مستندات و مدارک برای رسیدگی به موضوع در فرصت مناسبی به اجرائیات پلیس راهور در استان‌ یا شهرستان‌ها مراجعه کند و این موضوع مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. از این رو بار دیگر تاکید می‌کنم که هیچ قانون، آیین‌نامه و بخشنامه‌ای مبنی بر اینکه در صورت جریمه اشتباه باید با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تماس گرفته شود، وجود ندارد و این اقدام تنها بار تماس‌های غیرضروری با سامانه ۱۱۰ را افزایش می‌دهد. پس شهروندان نباید چنین کاری کنند.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تعمیرات موبایل

توجه نمایید در صورتی که ایمیل تایید در پوشه index نبود به پوشه spam مراجعه نمایید و ایمیل خود را تایید نمایید.

تعمیرات موبایل