ارور موبایل
یک عکس فضایی تاریخی/ انفجاری عظیم که جهان را بهت‌زده کرد

یک عکس فضایی تاریخی/ انفجاری عظیم که جهان را بهت‌زده کرد

[ad_1]

عصر ایران- سال ۲۰۰۳، مجموعه‌ای از شراره‌های خورشیدی عظیم از خورشید برخاست، که قوی‌ترین طوفان خورشیدی در تاریخ مدرن نام گرفت. قوی‌ترین این طوفان‌ها در ۲۸ اکتبر از سطح خورشید بیرون زد، این انفجار به قدری قدرتمند و پرسرعت بود که ذرات باردار الکتریکی به نام (CME) را ایجاد کرد که روز بعد به زمین رسید.

به گفته ناسا، این انفجار که طوفان هالووین نام گرفت آنقدر قوی بود که در آن زمان توسط تجهیزات علمی قابل تشخیص و اندازه‌گیری نبود.در این طوفان توده پلاسما از یک لکه خورشیدی ۱۳ برابر زمین، فوران کرد. CME حاصل به طور موقت نیمی از ماهواره‌هایی که در آن زمان به دور زمین می‌چرخیدند را از کار انداخت و فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی مجبور به محافظت در برابر تابش آن شدند.

یک عکس فضایی تاریخی/ انفجاری عظیم که جهان را بهت‌زده کرد

فضاپیمای رصدخانه ناسا(SOHO) این تصویر را از یک شعله عظیم خورشیدی کلاس X هنگام فوران از خورشید در 28 اکتبر 2003 گرفته است.

از طرفی بر روی زمین، طوفان ژئومغناطیسی حاصل، به مدت سه روز بیداد کرد و خاموشی موقت رادیویی را در بخش‌های وسیعی از کره زمین ایجاد کرد به طوری که حتی در برخی مکان‌ها باعث آسیب دائمی به زیرساخت‌های الکتریکی شد. طبق گزارش NOAA، شفق‌های قطبی تا جنوب کالیفرنیا، تگزاس و فلوریدا نیز به وضوح قابل مشاهده بودند.

کارشناسان می‌گویند که این طوفان ابرقدرت می‌تواند بزرگترین طوفان از زمان رویداد کارینگتون در سال ۱۸۵۹ باشد، که بدون در نظر گرفتن رویدادهای قدرتمند باستانی غیرقابل توضیح، قوی‌ترین طوفان خورشیدی شناخته شده در تاریخ بشریت است.

یک عکس فضایی تاریخی/ انفجاری عظیم که جهان را بهت‌زده کرد

اگر امروز یک طوفان خورشیدی به بزرگی غول سال ۲۰۰۳ به زمین برخورد کند، عواقب آن می‌تواند بسیار وحشتناک‌تر از آن زمان باشد زیرا هزاران ماهواره دیگر در مدار هستند و ما بسیار بیشتر از آن زمان به آنها متکی هستیم. همه نشانه‌ها حاکی از آن است که دوره اوج فعالیت آینده خورشید، قوی‌ترین دوره در دهه‌های اخیر خواهد بود.

منبع: خبرآنلاین

[ad_2]

منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تعمیرات موبایل

توجه نمایید در صورتی که ایمیل تایید در پوشه index نبود به پوشه spam مراجعه نمایید و ایمیل خود را تایید نمایید.

تعمیرات موبایل