ارور موبایل
بررسی و تعمیر دیسک با اجرای CHKDSK در ویندوز 10، 8 و 7

بررسی و تعمیر دیسک با اجرای CHKDSK در ویندوز 10، 8 و 7

:::ابزار chkdsk برای چندین دهه بخشی از سیستم های ویندوز بوده است. این یک ابزار عالی برای بررسی و تعمیر هارد دیسک است. ما اغلب با مشکلات مربوط به دیسک در رایانه های شخصی خود مواجه می شویم. این مشکلات می تواند ناشی از ویروس ها، بدسکتورها، قطع ناگهانی برق، خاموش شدن نامناسب، بدافزارها و سیستم فایل خراب و غیره باشد. می توانید دستور chkdsk را در سیستم های ویندوز اجرا کنید تا از چنین مشکلاتی در دیسک مطلع شوید.Chkdsk حتی می تواند بسیاری از این مشکلات را تعمیر کند!

اگر هارد دیسک شما مشکل دارد، ممکن است پیام های خطایی مانند:

این درایو را تعمیر کنید ویندوز خطاهایی را در این درایو پیدا کرد که باید تعمیر شوند. این کادر محاوره ای را ببندید و سپس درایو را تعمیر کنید.

راه اندازی مجدد برای تعمیر خطاهای درایو.

ابزار chkdsk را می توان در خط فرمان در رایانه های ویندوز 10، ویندوز 8 و ویندوز 7 اجرا کرد. امروز به شما نشان خواهیم داد که چگونه chkdsk را در ویندوز 10 اجرا کنید.

هارد دیسک را با CHKDSK در ویندوز 10 بررسی کنید

برای اجرای chkdsk در رایانه ویندوز 10 خود، به امتیازات مدیریتی نیاز دارید. اگر رایانه شما یک ماشین مستقل است (یعنی بخشی از یک شبکه نیست) – و اگر رایانه شما تک کاربر است – به احتمال زیاد قبلاً از این امتیازات برخوردار هستید. اما در صورتی که به عنوان مدیر وارد نشده باشید، از شما خواسته می شود تا رمز عبور مدیر را قبل از اجرای chkdsk utility ارائه دهید.

در اینجا ساده ترین راه برای اجرای ابزار chkdsk در ویندوز 10 آمده است

  • Windows Key + R را فشار دهید تا کادر محاوره ای Run باز شود
  • cmd را در کادر Run تایپ کنید و Enter را فشار دهید
  • یک پنجره خط فرمان پس زمینه سیاه باز می شود
  • chkdsk C: را در Command Prompt تایپ کنید تا برنامه کاربردی اجرا شود. با این دستور chkdsk درایو C: را بررسی می کند. اگر می‌خواهید پارتیشن دیگری (به عنوان مثال D:) را روی دیسک سخت خود بررسی کنید، می‌توانید از آن حرف درایو در دستور استفاده کنید.

اگر امتیازات اداری ندارید، پیام زیر را دریافت خواهید کرد:

Access Denied as you do not have sufficient privileges or the disk may be locked by another process. You have to invoke this utility running in elevated mode and make sure the disk is unlocked.

 

بررسی و تعمیر دیسک با اجرای CHKDSK در ویندوز 10، 8 و 7

 

اگر این پیام را دریافت کردید، باید با مدیر شبکه تماس بگیرید و رمز عبور Admin را بخواهید. سپس با اعتبار Admin وارد سیستم خود می شوید تا chkdsk را اجرا کنید.

دیسک را با CHKSDK در ویندوز 10 تعمیر کنید

دستور chkdsk C: فقط درایو C: روی هارد دیسک شما را بررسی می کند و وضعیت دیسک را گزارش می کند. در صورت یافتن بخش های بد به شما می گوید. اما دستور chkdsk C: دیسک را تعمیر نمی کند.

 

برای تعمیر مشکلات دیسک با chkdsk از دستور زیر استفاده کنید:

chkdsk C: /f /r /x

معنی این پارامترها:

  • /f به chkdsk می گوید هر خطایی را که در حین اسکن پیدا می کند برطرف کند
  • /r از chkdsk می‌خواهد بخش بد را پیدا کند و اطلاعات قابل خواندن را بازیابی کند
  • x / قبل از شروع اسکن درایو را جدا می کند

همه این پارامترها باید با یک فاصله از هم جدا شوند. هنگامی که این دستور را صادر می کنید، ممکن است پیام زیر را دریافت کنید:

Chkdsk cannot run because the volume is in use by another process. Would you like to schedule this volume to be checked the next time the system restarts? (Y/N)

 

بررسی و تعمیر دیسک با اجرای CHKDSK در ویندوز 10، 8 و 7

چرا این پیام را دریافت کردید؟ خب، دستور chkdsk نمی تواند درایوی را که سیستم از آن شروع شده است اسکن کند. اگر دستور chkdsk را برای بررسی یک درایو غیر قابل بوت صادر کنید، اسکن بلافاصله شروع می شود. با این حال، اگر می خواهید خود پارتیشن بوت را بررسی کنید، پیامی که در بالا نشان داده شده است را دریافت خواهید کرد. در بیشتر موارد، سیستم ویندوز از C بوت می شود: – بنابراین، اگر می خواهید C: را اسکن کنید، به احتمال زیاد این پیام را دریافت خواهید کرد.

اگر این پیام را دریافت کردید فقط Y را تایپ کنید تا به سیستم دستور دهید که chkdsk در راه اندازی مجدد بعدی اجرا شود.

پس از اجرای CHKDSK فضا کاهش یافت

اگر هارد دیسک شما واقعاً وضعیت بدی دارد، ممکن است متوجه شوید که پس از اجرای chkdsk، فضای موجود روی هارد دیسک شما کاهش یافته است. لطفا توجه داشته باشید که chkdsk در چنین سناریویی مقصر نیست. اگر دیسک شما حاوی تعداد زیادی بد سکتور باشد،

chkdsk به سادگی این سکتورها را مسدود می کند و در نتیجه کل فضای موجود کاهش می یابد.

اگر chkdsk فضای موجود روی دیسک را به میزان قابل توجهی کاهش داده است، باید هارد دیسک را جایگزین کنید. استفاده بیشتر از چنین دیسکی ممکن است اطلاعات شما را در معرض خطر قرار دهد.

تعمیرات موبایل

توجه نمایید در صورتی که ایمیل تایید در پوشه index نبود به پوشه spam مراجعه نمایید و ایمیل خود را تایید نمایید.

تعمیرات موبایل